Familie Meert op fietsavontuur

Letland wout

Maandag hebben we de trein genomen vanuit Riga (koud slechts 13 graden) naar Tukum, omdat Mira gisterenavond ziek is geworden. Ze had 39,1 ยฐC koorts .

Ze had al 2 keer overgegeven en we hoopten dat ze snel terug beter werd. Te Tukum nemen we een huisje in plaats van de tent. We zijn die morgen naar de apotheker geweest om daar wat medicamenten te halen.

hopelijk is ze morgen weer beter zodat we kunnen verder fietsen.

Ondertussen zijn we al twee dagen verder en is Mira inderdaad beter geworden en hebben dus ook de 60 km kunnen fietsen.

We zijn aangekomen op een mooi plaatsje en we hebben besloten om hier dan ook een rustdag te nemen.

Wout

Riga Mira

In andere artikels ben ik iets heel belangrijks vergeten te schrijven. Kennen jullie nog de ruรฏne in Estland in Kuressaare?

Daar heeft eerst papa mij en Wout opgesloten op het dak van dat kasteel/ruรฏne .Daarna gingen we bij dat kasteel naar een kanontoren .Daar heeft mama mij , Wout en papa opgesloten.Terug naar vandaag we hebben in Riga sportschoenen gekocht voor Woutomdat er in zijn oude een gat zat. In het winkelcentrum zijn we opnieuw bijna achtergelaten omdat onze ouders al in een lift zaten en wij nog niet. Wout was zijn veters nog aan het knopen.
Toen we Gisteren in Riga aankwamen hebben we een kamer in een hostel genomen in de oude binnenstad dichtbij de Dome. We hebben onze fietsen 2 verdiepingen naar boven gesleurd door een restaurant. Dat was niet gemakkelijk en de kamer staat nu overvol.
Verder hebben we Rigabezichtigd: de dome, poedertoren, 3 broederhuizen, markthallen, ...
Het weer : het is vandaag zonnig en een beetje lichtbewolkt.
Momenteel zijn we fruit met chocoladefondue aan het eten.

Estland Mira

Gisteren zijn we Letland binnen gereden.

De laatste 30 km hebben we al 6 ooievaars gezien.En vandaag hebben we 102 ooievaars gezien.We weten dat jullie ons niet gaan geloven ,maar toch is het zo. :)
We hebben zelfs 9 ooievaars op een weide gezien.
Je moet als je in Letland bent goed opletten en vooral kijken naar elektriciteitspalen ,want er zijn vooral nesten op elektriciteitspalen .We zagen vaak 3op 1 nest.En er zaten eens 2 ooievaars op een nest en ze zaten te klappen met hun bek dat was wel grappig om te zien.We denken trouwens dat het broedtijd is bij de ooievaars.
Nu het weer: vandaag was het bewolkt met soms eens regenbuien.

Estland Mira

We hebben gisteren hondert kilometer gefietst.En hebben een ooievaarsnest gezien met kleintjes en een oud vliegtuig.Het laatste uur hebben we in de regen moeten fietsen.

Toen we er waren was het harder aan het regenenen en mochten we onder het afdak van een mobilhome van Duitsers schuilen de ouders kregen een wit wijntje en ik en Wout frisdrank.
En vandaag hebben ik ,Wout en papa een klimparcour gedaan.We hebben dat 4uur en 30minuten gedaan maar dat hebben we niet gemerkt want de tijd vloog voorbij omdat we ons zeker niet verveelden.
Bij de voorlaatste oefening begon het spijtig genoeg te regenen maar we deden toch verder.
We staan hier met onze tent aan zee maar we hebben nog niet op het strand gezeten.
Nu gaan we iets gaan eten en hopelijk zal het weer morgen beter zijn want dan gaan we terug fietsen.

Estland

We zijn ondertussen halfweg door Estland en zijn aan het uitrusten op het eiland Saaremaa in het stadje Kuressaare. NaTallin hebben we een openluchtmuseum bezocht met "oude" huizen (Bokrijk). Als we nadien het binnenland inreden zagen we terug veel van deze oude huizen nu evenwel nog bewoond... Af en toe nemen we een gravelweg door de bossen. Onze snelheid valt dan fors terug en er is dan nagenoeg geen verkeer. Eigenlijk is er nergens veel verkeer. Op een bosweg hebben we wel eens een legerkamp ontmoet maar van de gecamoufleerd soldaten die er grappig uitzagen met een varenstruik op hun hoofd mochten we geen foto maken. Mira heeft ondertussen al veel slangen gespot die na een regenbui komen opdrogen op de weg. Sommige exemplaren hiervan zijn toch redelijk lang voor ons die dit niet gewoon zijn om te zien.Het weer blijft al heel de week een beetje hetzelfde, buien en zon en de temperatuur komt maar niet boven de 18C en het voelt bij momenten koud aan. In de namiddag rond 14uur als we in een dorp zijn ontstaat er hier een gewoonte om een hamburger te gaan eten. Dit om de kou te verdrijven...we hopen echter te kunnen overschakelen op ijsjes binnenkort.

Tallinn

Ondertussen hebben we in Helsinki de boot genomen en zijn we aangekomen in Tallinn.
Tallinn bevalt ons beter dan Helsinki, het heeft een leuke middeleeuwse binnenstad. Deze hebben we vandaag bezocht.De temperatuur is wel de dieperik ingedoken en met motregen zijn we aan een minder goede week qua weer begonnen.
Morgen gaan we weer verder fietsen.

Finland Mira

Mijn mama was vandaag jarig.
Ze had spijtig genoeg wel pech,
wij allemaal eigenlijk.
Want er was geen plaats meer op de trein.
Gelukkig hadden we nog een rustdag over.
Omdat er geen plaats meer was op de trein gafde mevrouw van het loket mij een speelgoed trein zodat we toch nog een trein hadden. :) ;)
Daarom pakken we morgen de trein.
We zitten nu op een terrasje mama haar verjaardag te vieren.
MIRA

Finland

Ondertussen zijn we vanuit kokar terug vertrokken met de ferry naar het vaste land en zijn we terug gaan fietsen. Van Langas naar Pargas. In Pargas hebben we een rustdag genomen en onze was eens gedaan. De campings hier in Finland die we aangedaan hebben zijn altijd wel mooi gelegen aan het water.Vandaag waren we van plan om in Turku de trein te nemen naar Helsinki omdat we anders teveel langs een drukke weg moeten fietsen. Turku was slechts een 41 km fietsen...Pech want door een muziekfestival in Turku was er slechts plaats voor 1 fiets vandaag op de trein...We hebben dan verder gefietst naar Salu wat de kilometerteller op 91 km bracht. Onderweg terug gestopt aan hamburger kraam, vonden niets anders...Omdat het zondag is, viel ook het verkeer wel mee. Hier kunnen we morgen wel de trein nemen met onze fietsen. De plaatsen zijn gereserveerd deze keer.
Het is hier terug mooi weer zoals ook de camping waar we nu nog iets gaan eten en drinken...we gaan hier vlug iets vieren.