Familie Meert op fietsavontuur

Polen

Vanuit stad Kaliningrad vertrokken richting Polen, Mazurie. Onderweg hadden we thuis bij Sergey afgesproken, de voorzitter van de fietsclub van Kaliningrad, die onze route in Rusland mee heeft helpen uitstippelen. We werden er hartelijk ontvangen en kregen er thee en cake voorgeschoteld. Hij heeft met zijn oudste dochter even op onze tandem gereden en toonde ons nog een oud kasteel in zijn dorp.

s' Avonds hebben we vrij gekampeerd omdat er geen camping was. We hadden een mooie plek uitgekozen een heel eind van de weg af en dachten dat we zeker door niemand lastig zouden gevallen worden. Maar tegen de avond passeerde er een toch enkele malen een Quad in het bos achter ons. Het was dan even spannend maar we werden niet opgemerkt. De volgende morgen echter stonden we op en dan stonden er 2 auto's kortbij. Waarschijnlijk kwamen die in de bossen champignons plukken.
Het werd een zware maar mooie tocht door de kleine en arme dorpen tot aan de grens. Juist voor de grens kregen we ook nog een laatste keer af te rekenen met zwerfhonden, deze keer was het een hele groep van een hond of 5. Gelukkig waren ze snel verjaagd, ook dit kunnen we al beter... Aan de grenspost zelf stond er een lange rij van auto's.We hadden in een reisverslag van andere fietsers gelezen dat je als fietser deze rij mag voorbijsteken. Na wat aarzelen en omdat het al rond16uurwas reden we dan ook alle auto's voorbij tot aan de slagboom. Gelukkig maakten de douaniers en de andere autos er geen probleem van. Tochdeden we er nog één uur en 5 minuten over om een stempel in ons paspoort te krijgen. Wout moest wel nog even een voortas open maken om te zien of hij niets aan het smokkelen was. Een Poolse man zei dat hij al 3 uur bezig was om de grens "over" te steken. We hadden het wel heel koud want het was maar 13 graden met veel wind.
Ondertussen onze 2de dag in Polen gefietst. Veel meer luxe en mooiere huizen dan in de Baltische staten en Kaliningrad.De porties eten zijn hier in Polen ook veel groter want wij krijgen onze borden niet meer leeg terwijl we anders wat te weinig hadden. De prijs: goedkoop.
We zitten nu in Mikolajki een toeristisch stadje in Mazurie waar er momenteel een festival aan de gang is en we een rustdag nemen. Het weerbericht ziet er ook veelbelovend uit: we gaan eindelijk voor een hele week zon en meer dan 25 graden krijgen.

Oma en Opa Meert

Wij volgen jullie reisschema op de voet, gelukkig niet te voet, maar met de PC van in onze zetel, gemakkelijk hé Mira ! Blijkbaar toch niet zo gemakkelijk om bij de Russen binnen en buiten te geraken, duidelijk niet bij Europa. Maar ondertussen zijn jullie toch al goed halfweg bij het binnenrijden van Polen; maar nu wel bijna 10 dagen om gans Polen te doorkruisen ...dat is blijven trappen jongens en meisjes !! Hopelijk wel efkes uitblazen op een treinrit binnenkort.
Laat jullie belevenissen maar komen.
We beleven hier ondertussen ook zalige zomerdagen.
Op het westelijk front is alles oké.
Dikke knuffel voor Mira en Wout van Oma en Pépé.

stefan

dag allemaal,
zelf op fietsreis langs de fronten en monumenten van WOI in Noord Frankrijk, de bron van de Schelde gevonden en de ondergrondse kanalen tussen het Schelde en Seine bekken, nog van in de tijd van Napoleon. Met de PC kan ik toch jullie reis blijven volgen… Rusland in en uit is dus niet zo vanzelfsprekend ! groenten,stefan

eva

tof avontuur zeg!
blijven trappen

Juf Evelien

Wooow, jullie doen het heel goed!
Vrolijk blijven trappen!!